Hype na informowanie
Z własnego doświadczenia wiem, że powstanie takiej redakcji dziennikarzy młodzieżowych jest wartością samą w sobie. Krajowe Biuro Eurodesk Polska też kiedyś taką stworzyło z myślą o Europejskim Portalu Młodzieżowym - Wawrzyniec Pater, koordynator Eurodesk Polska o redakcji dziennikarzy młodzieżowych.
Nowość na krajowej scenie informacji młodzieżowej. W Krakowie powstaje Małopolski Portal Młodzieżowy (MPM), pierwszy w Polsce regionalny portal dla młodzieży. Inicjatorem jest prężnie działające krakowskie Stowarzyszenie Europe4Youth, przy którym – nie mniej prężnie – działa regionalny punkt Eurodesk Polska. Projekt portalu spełnia wszystkie najważniejsze kryteria dobrej witryny młodzieżowej. Po pierwsze: strona będzie powiązana z najpopularniejszymi mediami społecznościowymi i serwisem Spotify (– Jest hype na słuchanie podcastów – uświadamia mnie Barbara Moś, dyrektorka Europe4Youth). Po drugie: na portalu ma znajdować się wszystko to, co młodzież ogląda, słucha i czyta – podcasty, zdjęcia, kursy e-learningowe, porady czy informacje o grantach i warsztatach, które za pośrednictwem portalu będzie można zamówić. I po trzecie: treści na portal będą tworzyć młodzi (– Żeby dorośli nie musieli się wysilać, by brzmieć jak młodzież – tłumaczy Barbara Moś). 25 korespondentów MPM pracować będzie pod okiem ekspertów – dziennikarzy, polonistów, specjalistów od PR. Wcześniej przejdą szkolenia, m.in. z dziennikarstwa obywatelskiego i mediów społecznościowych.
Z własnego doświadczenia wiem, że powstanie takiej redakcji dziennikarzy młodzieżowych jest wartością samą w sobie. Krajowe Biuro Eurodesk Polska też kiedyś taką stworzyło z myślą o Europejskim Portalu Młodzieżowym. Młodzi z całej Polski napisali dziesiątki artykułów. Jedna z korespondentek jest teraz reporterką największej polskiej gazety.
Inicjatywie Europe4Youth tym głośniej należy przyklasnąć, że jej pomysłodawcy zadbali o to, by nie spotkał jej los wielu wartościowych pomysłów finansowanych z projektów – odejście w niebyt z powodu braku ciągłości w finansowaniu. Małopolski portal, owszem, jest finansowany z projektu, ale w przyszłości ma je zapewnić Urząd Marszałkowski. Tymczasem, jak zdradza Barbara Moś: – Młodzi właśnie przygotowują się do zmasowanej produkcji treści. Efekty już wkrótce na: mlodziez.malopolska.pl.
Podobne portale działają w blisko połowie państw europejskich. Różnią się profilem, zasięgiem czy tematyką, łączy je cel: zachęcanie młodzieży do aktywności oraz sposób finansowania: wszystkie są utrzymywane ze środków publicznych! Najwięcej jest we Francji (dwa krajowe: www.jeunes.gouv.fr i http://decouvrirlemonde.jeunes.gouv.fr i kilkadziesiąt regionalnych, po jednym w regionie) oraz w Hiszpanii (krajowy – www.injuve.es i w każdym regionie).
PS: Ponad rok temu z entuzjazmem pisałem o minigrantach na lokalne inicjatywy młodzieżowe (EdA 3/2018). Pretekstem do felietonu był realizowany w Świętokrzyskiem konkurs „Mania działania”. Dziś śpieszę poinformować, że podobne konkursy zawitały także do innych województw. W Małopolskiem „hajs” rozdaje – któżby inny – Europe4Youth (czy ja wspominałem, że ta organizacja jest w sieci Eurodesk Polska?), w Lublinie – Sempre a Frente (też w Eurodesku), a w Łódzkiem – Centrum OPUS (poza Eurodeskiem). I tak sobie myślę… skoro moda na minigranty tak się rozpowszechniła, to może podobnie będzie z regionalnymi portalami dla młodzieży? Hype na portale młodzieżowe?
Wawrzyniec Pater
Koordynator sieci Eurodesk Polska
Felieton ukazał się w kwartalniku ,,Europa dla Aktywnych".