Publicystyka -

Zagraj w bezpieczeństwo


Jak sprawić, by młodzież była ostrożniejsza w sieci? Nauczyciele z Torunia, wspólnie z partnerami z zagranicy i uczniami, stworzyli grę pozwalającą sprawdzić wiedzę na temat cyberzagrożeń.

Na hasło „Erasmus+” uczniom i nauczycielom z IX Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Jagiellończyka w Toruniu świecą się oczy. W końcu kryją się za nim międzynarodowe przygody, które – w przypadku „Dziewiątki” – następują jedna po drugiej. 

– W poprzednim projekcie w ramach programu Erasmus+ współpracowaliśmy z grecką instytucją edukacyjną Innovation Frontiers. Teraz znów połączyliśmy siły, tym razem w temacie, który spędza sen z powiek zarówno nauczycielom w Grecji, jak i w Polsce. Są nim niebezpieczeństwa czyhające na dzieci i młodzież w internecie – tłumaczy Aneta Dobrzyńska, koordynatorka projektu „ISafetyApp: Teaching Students Internet Safety Through an Artificial Intelligence Mobile Application”. – Okazało się również, że słabszą stroną uczniów w obu naszych krajach jest matematyka. Postanowiliśmy zatem połączyć przekaz o cyberbezpieczeństwie z edukacją matematyczną – dodaje A. Dobrzyńska. 

Organizatorzy projektu nie mieli wątpliwości, że przystępną formą dotarcia do młodzieży będzie aplikacja. Ale jak ją stworzyć? W tym prym wiedli Grecy wspomagani przez pracowników T.R.I Technologos Research and Innovation Services z Cypru (partner projektu). Zespół IX LO (lider projektu) zajął się koordynacją działań oraz opracowaniem obudowy metodycznej. Pracownicy Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji (WSEI) w Lublinie (partner projektu) opracowali zaś raport na temat wykorzystania technologii w edukacji oraz nauczania matematyki w krajach partnerskich.

Wejść do pokoju zagadek 

W efekcie powstało nowoczesne narzędzie edukacyjne „iSafetyApp” – gra wykorzystująca sztuczną inteligencję, poświęcona bezpieczeństwu w sieci. Wystarczy pobrać ją ze sklepu Google. Sprawdzam! Po zainstalowaniu aplikacji mogę wybrać język: polski, angielski lub grecki oraz poziom trudności: łatwy, średni, trudny. Ambitnie wybieram trzeci. Ciekawą opcją jest możliwość zagrania z przyjaciółmi w ramach trybu multiplayer (element rywalizacji!). Przed rozpoczęciem zabawy muszę przejść test ze znajomości sztucznej inteligencji, który składa się z dziesięciu pytań. Wśród nich o to, czym jest phishing (wysyłanie fałszywych wiadomości w celu wyłudzenia danych osobowych) i jak działa honeypot (rodzaj pułapki, której celem jest wykrycie prób nieautoryzowanego użycia systemu czy pozyskania danych). Teraz czas na właściwą grę!

– Aplikacja ma formę escape roomu z sześcioma pomieszczeniami. Każde poświęcone jest innemu zagadnieniu. Są to: fałszywe informacje, uzależnienie, wyłudzanie danych, prześladowanie w sieci, matematyka oraz uwodzenie w sieci – wyjaśnia Magdalena Kaczorowska, nauczycielka języka angielskiego w IX LO. W poszczególnych pokojach znajdują się elementy interaktywne. Po ich odnalezieniu przez graczy i kliknięciu w nie pojawiają się pytania. Możliwość przejścia do kolejnego pomieszczenia zostaje odblokowana po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na wszystkie pytania i wykonaniu pojawiających się zadań. 

Nie tylko dla młodzieży

Uczniowie bardzo chwalą interaktywność gry. – W rzeczywistości, w której nastolatkowie są ze wszystkich stron otoczeni aplikacjami i grami online, największym wyzwaniem było sprawić, by zaproponowana przez nas formuła była dla nich atrakcyjna – mówi M. Kaczorowska. Aplikacji używają też nauczyciele, z czego bardzo cieszy się anglista Artur Sulecki. To m.in. dzięki niemu gra i materiały promocyjne zostały przetłumaczone na język angielski. – Pedagodzy wykorzystują grę podczas godzin wychowawczych. Co więcej, do aplikacji opracowaliśmy materiały dydaktyczne, w tym gotowe scenariusze lekcji – precyzuje A. Sulecki. Jako lingwista podkreśla, że korzystanie z narzędzia to też trening językowy. Zainteresowanie, jakie wzbudza „iSafetyApp”, wychodzi poza mury „Dziewiątki” także za sprawą promocji na YouTubie i Instagramie. Wybrane materiały promocyjne są dostępne na: https://www.youtube.com/watch?v=ERRo_G7bl5c (dla uczniów), youtube.com/ watch?v=5NZTfdQ-Qcg (dla nauczycieli), youtube.com/ watch?v=Tn83TNWjNlo (dla rodziców). 

Zainteresował Cię ten tekst?

Artykuł ukazał się w Kwartalniku Europa dla Aktywnych. 

#zagraj #w #bezpieczenstwo #artykul #eda #mlodziez #w #sieci

stopka strony