Publicystyka -

Platformy i narzędzia zarządzania siecią


Koordynowanie sieci to nie przelewki. Zwłaszcza takiej, która składa się z niezależnych podmiotów o różnym statusie i potencjale - o narzędziach, które usprawniają funkcjonowanie sieci pisze Wawrzyniec Pater, koordynator Eurodesk Polska.

Koordynowanie sieci to nie przelewki. Zwłaszcza takiej, która składa się z niezależnych podmiotów o różnym statusie i potencjale. By sprawnie działała, trzeba mieć pomysły, doświadczenie, know-how. I znać narzędzia, które usprawniają funkcjonowanie sieci. Im jest ona większa, tym rola narzędzi ważniejsza. Bez nich najlepsze nawet pomysły utkną w komunikacyjnym gąszczu. 

Jak wiadomo, na Starym Kontynencie do Eurodesku należy blisko 1 tys. organizacji i instytucji, w tym ponad 50 w Polsce. Konsultantów jest kilka razy więcej. Wymieniają między sobą tysiące informacji, mają dostęp do setek plików, kontaktują się online w czasie rzeczywistym. Przez lata komunikacyjne potrzeby Eurodesku zaspakajał stworzony jeszcze w ubiegłym stuleciu program First Class. Pamiętam, jak niektóre jego funkcjonalności (czat na żywo!) wzbudzały trudny do okiełznania entuzjazm uczestników szkoleń. Z czasem jednak innowacyjne niegdyś funkcjonalności stały się normą. Zalety zniknęły, wady – takie jak konieczność instalacji oprogramowania na twardym dysku – pozostały. Znalezienie następcy nie było łatwe. 

Wybór padł na opartą na Gmailu platformę G Suite. Nic odkrywczego, ale jeśli wybiera się platformę dla tysięcy osób, warto zdecydować się na taką, której oswajanie przez użytkowników przebiegnie bezboleśnie. A Gmaila zna niemal każdy (choć nie każdy lubi). Na dodatek G Suite’a udostępniono Eurodeskowi – jako organizacji niekomercyjnej – za darmo. Czynnik ten może nie był decydujący, ale jednak istotny, bo Eurodesk do krezusów nie należy. 

Nieodłącznym elementem zarządzania siecią jest tworzenie ankiet – do rekrutacji, ewaluacji, a przede wszystkim badania potrzeb członków sieci. Tu rynek oferuje wiele możliwości: darmowe narzędzie ma Google, z płatnych – mniej lub więcej – warto wymienić webankiety, survicate, qualtrics, typeform, questionpro. Eurodesk korzysta z Surveymonkey. To platforma płatna – i nie jest pewne, czy najlepsza, ale przerzucenie się na inną nie jest takie proste. I chodzi tu nie tyle o naturalny opór przed poznawaniem nowych narzędzi, ile o oszczędność czasu – wciąż można korzystać z wcześniej opracowanych ankiet. 

Jakiś czas temu przeżyłem też fascynację narzędziami umożliwiającymi tworzenie interaktywnych prezentacji. Spytanie uczestników o opinię, quizy, wirtualne burze mózgów świetnie się sprawdzają na szkoleniach i warsztatach. To, co do tej pory robiło się za pomocą post-itów, teraz można zrobić za pomocą smartfonów. Narzędzi do tego typu działań jest sporo – Kahoot, Quizzes, Quizlet, Baamboozle, Padlet, Answer Garden – ale mało który jest tak wielofunkcyjny jak Mentimeter. A że dobry, to i nieco kosztuje. 

Większość z wymienionych narzędzi ma wersje darmowe, ale do regularnego zastosowania się nie nadają. W subsykrypcję dobrych platform i narzędzi warto jednak zainwestować. 

PS Tekst nie był sponsorowany przez żadną z wymienionych w treści marek.

Wawrzyniec Pater
Koordynator sieci Eurodesk Polska

Felieton ukazał się w kwartalniku ,,Europa dla Aktywnych".

stopka strony