Publicystyka -

Informacja rówieśnicza


Ten, kto przekazuje informację jest tak samo ważny, jak sama informacja - to jedna z podstawowych zasad efektywnego komunikowania, lobbingu czy marketingu - o informacji rówieśniczej pisze Koordynator sieci Eurodesk Polska, Wawrzyniec Pater.

O edukacji rówieśniczej słyszał chyba każdy, kto się edukacją interesuje. W informacji młodzieżowej funkcjonuje podobny mechanizm. Docieranie do młodych za pośrednictwem młodych to metoda sprawdzona, efektywna i zalecana przez ekspertów. Krajowe Biuro Eurodesk Polska też ją stosuje.

Ten, kto przekazuje informację jest tak samo ważny, jak sama informacja - to jedna z podstawowych zasad efektywnego komunikowania, lobbingu czy marketingu. Dlatego dentyści reklamują pasty do zębów, modelki perfumy, gospodynie domowe proszki do prania, a dzieci - zabawki. Są bardziej wiarygodni i przekonujący.

Z informacją dla młodzieży jest podobnie. Znacznie bardziej godny zaufania jest dla młodych ludzi wolontariusz opowiadający o swoich przeżyciach, anorektyczka przestrzegająca przed nadmiernym odchudzaniem czy rówieśnik opowiadający o swoim uzależnieniu od gier, niż nawet najlepsi nauczyciele, konsultanci Eurodesku czy doradcy. Mogą nawet wiedzieć więcej, wiarygodni zawsze będą mniej.

Nic dziwnego, że informacja rówieśnicza to jeden z fundamentów informacji młodzieżowej. Europejska Karta Informacji Młodzieżowej, opracowana przez Europejską Agencję Informacji i Doradztwa dla Młodzieży (ERYICA), wprost zaleca, by młodzi ludzie byli angażowani w odpowiedni sposób w różne działania informacji młodzieżowej. To oni mają identyfikować potrzeby informacyjne, przygotowywać i rozpowszechniać wiadomości, zarządzać projektami i analizować usługi informacyjne.

W swoich działaniach metodę informacji rówieśniczej stara się stosować również Eurodesk Polska, choć ze względu na specyficzny obszar naszego działania - informację europejską związaną głównie z mobilnością i funduszami - nasze możliwości są ograniczone. Tym niemniej gdy tylko jest to możliwe, zapraszamy młodych ludzi - studentów, stażystów, czy wolontariuszy - do podzielenia się swoimi doświadczeniami w czasie prowadzonych przez konsultantów Eurodesk Polska eurolekcji. Swego czasu poprosiliśmy też młodych ludzi, aby za pośrednictwem specjalnie przygotowanej ankiety pomogli nam w zidentyfikowaniu potrzeb informacyjnych młodzieży.

Teraz stworzyliśmy grupę rówieśniczą. W jej skład weszło 25 korespondentów Europejskiego Portalu Młodzieżowego. Mają od 15 do 29 lat, uczą się, studiują, pracują. Większość to humaniści - studenci dziennikarstwa, filologii i prawa. Za pośrednictwem portalu będą „rozpowszechniać informacje", pisząc artykuły dla swoich rówieśników.

Wkrótce się przekonamy, czy zasada informacji rówieśniczej w formule ,,młodzi piszą dla młodych" się sprawdzi. Jej pierwsze efekty już można oceniać. Wszystkie artykuły korespondentów młodzieżowych EPM publikowane są w polskiej sekcji Europejskiego Portalu Młodzieżowego: http://europa.eu/youth/PL_pl.

Wawrzyniec Pater
Koordynator sieci Eurodesk Polska

Tekst ukazał się w kwartalniku „Europa dla Aktywnych

#informacja #rówieśnicza #wawrzyniec #pater #felieton #eda #frse

stopka strony