Edukacyjne hity


Gry Eurodesku mają praktyczne przełożenie na aktywność młodych ludzi. Oswajają ich z wyzwaniem, jakim są zagraniczne wyjazdy szkoleniowe. Dlatego wprowadziłam je do mojej praktyki edukacyjnej – pisze dr hab. Lidia Pokrzycka, Ambasador Eurodesk Polska. 

Kiedy pierwszy raz wzięłam do ręki gry „Time to Move” i „Euroszanse” poczułam, że to mogą być edukacyjne hity. Elementy grywalizacji zazwyczaj są bardzo dobrze przyjmowane przez młodych ludzi, urozmaicają naukę, aktywizują i zwiększają motywację do pracy. Dodatkowo gry zachęcające do poznania Europy, działania na rzecz wspólnoty europejskiej i mobilności stanowią innowację dydaktyczną. Zaczęłam więc korzystać z nich w mojej praktyce edukacyjnej. 

W „Time to Move” i „Euroszanse” grałam z maturzystami, nauczycielami, studentami, doktorantami, a nawet słuchaczami Kolegium Europejskiego w Natolinie. Przy każdej sposobności uczestnicy za­jęć oceniali gry w przygotowanej przeze mnie ankiecie ewaluacyjnej. Opinie były jednoznacznie pozytywne. Ankietowani pisali, że to ciekawe urozmaicenie zajęć, dające możliwość mniej formalnej nauki. Łatwiej zapamiętuje się fakty, nie jest to kolejny, nudny wykład „jednokierunkowy”, bez interakcji pomiędzy członkami poszczególnych grup. 

Z większym uznaniem spotkała się gra „Time to Move”. Ankietowani z jednej strony podkreślali jej walory edukacyjne, z drugiej - proste zasady. Twierdzili, że pobudza  kreatywność i jest idealna do integracji grup. Większym wyzwaniem okazały się „Euroszanse”. Ankietowani przyznawali, że jest pouczająca, ale i bardziej wymagająca. Wymusza na graczach większą koncentrację i potrzeba więcej czasu na zrozumienie jej zasad. W ankietach podkreślano, że eurodeskowe gry są idealnym sposobem na poszerzanie wiedzy poprzez zabawę i powinny być w większym stopniu wykorzystywane w szkołach i uczelniach.  

Pozytywne wyniki badań ankietowych skłoniły mnie do promowania gier w Polsce i za granicą. Prezentowałam je na zajęciach dla wykładowców Oslo Metropolitan University, spotkaniu edukatorów w niemieckim Bergisch Gladbach, a także na Ideatorium, które odbyło się na Politechnice Gdańskiej. Wszędzie spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. 

Dzięki grom uczniowie i studenci poznają wiele działań Unii Europejskiej skierowanych do młodzieży. Zaczynają się nim interesować, oswajają się z wyzwaniem, jakim są zagraniczne wyjazdy szkoleniowe i samodzielnie na nie aplikują. Gry Eurodesku mają więc praktyczne przełożenie na aktywność młodych ludzi. 

dr hab. Lidia Pokrzycka, Ambasador Eurodesk Polska 

Autorka jest profesorem uczelni w Instytucie Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach  UMCS w Lublinie. Prowadzi zajęcia z zakresu public relations, ekonomiki mediów, innowacyjnych metod pracy dydaktycznej i zarządzania projektami PR. Ściśle współpracuje z uczelniami z zagranicy, m.in. Oslo Metropolitan University (Norwegia), University of Ostrava (Czechy), University of Iceland (Islandia), Mons University (Belgia). W latach 2014-2020 była wykładowcą, a następnie profesorem Ventspils University of Applied Sciences na Łotwie.

 

#lidiapokrzycka #TimetoMove#Euroszanse #umcs

stopka strony