Bawiąc się w detektywów


Jako że w Polsce idea integracji przez ruch jest stosunkowo mało popularna, twórcy projektu inspiracji szukali u zagranicznych organizacji. – Za cel postawiliśmy sobie stworzenie narzędzi, które będą łatwo skalowalne – opowiada Jakub Kalinowski.

Kiedy po inwazji Rosji na Ukrainę do Polski zaczęli przybywać uchodźcy zza wschodniej granicy, szkoły stanęły przed wyzwaniem włączenia ukraińskich dzieci do polskiego systemu edukacji. Sytuacja była stresująca również dla nauczycieli. Z pomocą postanowiła przyjść wrocławska Fundacja V4 Sport, która od lat realizuje nowatorskie projekty w obszarze aktywności fizycznej. – Od zawsze bliska nam była idea integracji poprzez ruch. Pomyśleliśmy, że warto z niej skorzystać również w tej sytuacji – opowiada Jakub Kalinowski, prezes Fundacji. – Postanowiliśmy stworzyć zestaw narzędzi edukacyjnych, które ułatwią nauczycielom pracę w polsko-ukraińskich klasach – wyjaśnia.

O projekcie centralnym „Integration of Ukrainian Refugee Children Through Sport”, przygotowanym przez Fundację V4 Sport wspólnie z International Sport and Culture Association – ISCA (organizacja międzynarodowa z siedzibą w Danii) oraz partnerami z Rumunii, Wielkiej Brytanii, Włoch i Ukrainy, pisaliśmy już w numerze 4/2023 „Europy dla Aktywnych” (s. 38), kiedy był na etapie wdrażania. Możemy już przyjrzeć się jego owocom. 

Meryl szuka krokieta

Jako że w Polsce idea integracji przez ruch jest stosunkowo mało popularna, twórcy projektu inspiracji szukali u zagranicznych organizacji. – Za cel postawiliśmy sobie stworzenie narzędzi, które będą łatwo skalowalne – opowiada Jakub Kalinowski. W ten sposób powstała „Integracyjna przygoda detektywistyczna” – cyfrowy produkt dostarczany do szkół drogą elektroniczną. Przez rok szkolny uczniowie klas 1-3 wcielali się w role detektywów. – Co miesiąc dostawaliśmy wirtualne paczki z zadaniami – opowiada Jolanta Makowska-Wróbel, nauczycielka w SP nr 6 w Świdnicy. Były w nich m.in. odcinki filmu fabularnego, w którym detektyw Meryl prosiła dzieci o pomoc w odnalezieniu zaginionego przyjaciela Krokieta. W drodze do celu mali detektywi rozwiązywali zagadki i szukali tajnego kodu, podejmując przy tym wyzwania ruchowe. – Widać było, że dzieciaki mają frajdę – mówi z entuzjazmem nauczycielka.

Oprócz rozwiązywania zadań i aktywności ruchowych uczniowie odbywali wirtualne wycieczki do polskich i ukraińskich miast. – Chcieliśmy, żeby integracja przebiegała dwukierunkowo – wyjaśnia J. Kalinowski. – Moi uczniowie z Ukrainy byli zachwyceni, kiedy mogli opowiadać o swoim kraju – wtóruje Ewa Cielek, nauczycielka z SP nr 68 we Wrocławiu. – Dzieci zdobywały wiedzę, ale też uczyły się empatii, współpracy i uważności na człowieka – dodaje. 

Śmiały sukces

Przedsięwzięcie okazało się dużym sukcesem. W pilotażowej wersji „Integracyjnej przygody detektywistycznej” wzięło udział 40 szkół podstawowych z Polski. – Chcieliśmy przetestować rozwiązania, zanim upowszechnimy efekty projektu na szerszą skalę, i dostaliśmy od nauczycieli pozytywny feedback – mówi z uśmiechem J. Kalinowski. – Pedagodzy docenili jakość materiałów edukacyjnych, a także wygodę ich użycia. Aktualnie tworzymy stronę internetową, na której planujemy zamieścić wszystkie przygotowane narzędzia metodyczne. Od września będzie mógł z nich bezpłatnie skorzystać każdy nauczyciel – wyjaśnia.

Chęć zaadaptowania „Integracyjnej przygody detektywistycznej” wyrazili już partnerzy z Rumunii oraz z Ukrainy, która mierzy się z problemem uchodźców wewnętrznych (mieszkańcy terenów objętych konfliktem zbrojnym, którzy uciekli do innych części Ukrainy). – Innowacyjność naszego projektu polegała między innymi na tym, że aktywność fizyczną umieściliśmy w nieoczywistej przestrzeni, czyli w klasie szkolnej – opowiada J. Kalinowski. – Nie potrzeba boiska ani sali gimnastycznej, aby zachęcić dzieci do ruchu, a przy okazji pozwolić im się poznać – dodaje. 

Realizacja międzynarodowego projektu zaowocowała pomysłami na nowe przedsięwzięcia. – Wiele wskazuje na to, że działania na rzecz integracji społecznej będą coraz bardziej potrzebne – podkreśla Jakub Kalinowski. – Dlatego postanowiliśmy uczyć się od najlepszych. W ramach kolejnej inicjatywy: „Let’s Play Together” (Akcja 1. Erasmus+ Sport) odwiedzamy organizacje partnerskie z Francji oraz Danii, aby wymienić się doświadczeniami i zaczerpnąć inspirację do nowych działań. Ciąg dalszy nastąpi…

Zainteresował Cię ten tekst?

Artykuł ukazał się w Kwartalniku Europa dla Aktywnych. 

#bawiac #sie #w #detektywów #eda #reportaz #dzieci #szkola

stopka strony