Artystyczne dusze
Obraz wymaga czasu. Trzeba przed nim usiąść. Przyjrzeć się. Zadumać. Zastanowić: co mi to przypomina? Jakie wrażenia wywołuje? To wcale nie jest łatwe zadanie dla kogoś, kto kilka godzin dziennie obserwuje migające kadry w telewizorze, eksplozje kolorów w grach komputerowych, wciąż zmieniające się, jak w kalejdoskopie, posty na portalu Facebook.
W ramach „Art. Connects Us” współpracowali uczniowie z Turcji, Słowacji, Hiszpanii, Francji, Islandii i Polski (Szkoła Podstawowa nr 5 im. Szarych Szeregów w Bielsku Podlaskim). Przez cały rok szkolny mieli okazję zaprezentować biografię i dorobek wybranego malarza ze swojego kraju i dowiedzieć się więcej o artystach z państw, w których mieszkają inni uczniowie. Ale to nie wszystko. Młodzież pisała opowiadania, inspirowane malarstwem konkretnego artysty, a ich rówieśnicy z innej szkoły te opowiadania ilustrowali. Tworzono więc wielopiętrowe interpretacje dzieł, dopuszczając do głosu wiedzę, ale i wyobraźnię a także… szczyptę szaleństwa. Bo na przykład twórczość tureckiego malarza Turguta Zaima stała się początkiem stworzenia… europejskiej książki kucharskiej. Można było w niej zamieścić własny przepis – impresję po obejrzeniu obrazu Zaima – ale i we własnej kuchni, razem z kolegami z klasy, rodzicami i rodzeństwem – wypróbować receptury z innych krajów.
Uczniowie spotykali się też z żyjącymi artystami, mieszkającymi w okolicy, poznawali tajemnice ich warsztatu. Sami malowali, stosując rozmaite techniki, podpatrzone u mistrzów pędzla i sztalugi, ale i projektowali inspirowane obrazami układy choreograficzne. A oprócz tego – rozmawiali, komentowali, uczyli się, czym jest sztuka, i jak ważną rolę może spełniać w życiu człowieka. Nauczyciele, zaangażowani w projekt, przez cały czas kontaktowali się z kolegami z zagranicy, wymieniali doświadczeniami i planowali kolejne atrakcje dla podopiecznych.
Specjalną przestrzenią do współpracy stała się platforma TwinSpace. Każdemu artyście poświęcono tam zakładkę, a w niej: inspiracje artystyczne dziełami mistrza (prace własne uczniów); fun page, czyli strona poświęcona rozrywce, grom, zabawom, quizom, oraz library – biblioteka z opowiadaniami młodych ludzi. I choć projekt dotyczył tradycji, czyli malarstwa, do jego przeprowadzenia potrzebne było wiele nowoczesnych kompetencji, między innymi – posługiwania się najnowszymi programami komputerowymi, komunikacyjnymi. Była to więc edukacja iście renesansowa – niezwykle wszechstronna. Skorzystali dzięki temu i uczniowie z krajów partnerskich, i ich nauczyciele. A także… sama sztuka, która na stałe już zagościła w życiu młodzieży. Okazało się bowiem, że nie tylko potrafi łączyć – ale na dodatek bywa znacznie bardziej interesująca od portali społecznościowych i telewizji.