Erasmus+ Wirtualne wymiany w szkolnictwie wyższym i wśród młodzieży
Wymiany wirtualne to jeszcze jedna możliwość nawiązania współpracy z młodzieżą z innych krajów. Pod względem filozofii, celów i tematów wymiany wirtualne nie różnią się znacząco od wymian odbywających się w realu. Cel pierwszy to edukacja międzykulturowa: wzajemne poznanie się i zrozumienie, dialog i budowanie relacji ponad granicami i różnicami kulturowymi. Cel drugi to rozwój kompetencji miękkich – w szczególności związanych z pracą w środowisku nowych mediów i budowaniem relacji w grupie na odległość. Tematami wymian mogą być wszelkie zagadnienia wzbudzające zainteresowania – społeczne, gospodarcze, polityczne, kulturowe…
UWAGA: niniejszy wpis przedstawia terminy aplikowania dla organizacji.
Cel
- zachęcanie do dialogu międzykulturowego z państwami trzecimi oraz zwiększanie tolerancji dzięki internetowym interakcjom międzyludzkim w oparciu o cyfrowe technologie przyjazne dla młodzieży
- promowanie wirtualnych wymian jako uzupełnienie mobilności fizycznej w ramach programu Erasmus+, co pozwoli większej liczbie młodych osób korzystać z doświadczeń międzykulturowych i międzynarodowych,
- propagowanie krytycznego myślenia i umiejętności korzystania z mediów, w szczególności z internetu i mediów społecznościowych,
- sprzyjanie rozwojowi umiejętności cyfrowych i miękkich,
- promowanie – poprzez edukację – postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja
i niedyskryminacja, - wzmocnienie wymiaru młodzieżowego w stosunkach UE z krajami trzecimi.
Zasady
Projekty mogą obejmować szeroki zakres działań online w zakresie:
- dyskusje online młodych z organizacji młodzieżowych,
- szkolenia dla osób pracujących z młodzieżą a także dla nauczycieli/pracowników akademickich,
- dyskusje pomiędzy studentami,
- szkolenie profesorów/pracowników uniwersyteckich pragnących rozwijać projekt w zakresie wirtualnej wymiany
z kolegami i koleżankami z innych krajów, - interaktywne otwarte kursy online obejmujące tradycyjne materiały kursowe, takie jak nagrania z wykładów, materiały do czytania i zestawy zagadnień do rozwiązania.
Wymiany mogą przyciągnąć uczestników obu sektorów – Młodzieży (13- 30 lat) poprzez wymiany i Szkolnictwa Wyższego w formie kursów. Spotkania online odbywają się zawsze w małych grupach i zawsze moderowane są przez przeszkoloną osobę wspomagającą proces kształcenia. Działania skierowane są do osób z państw członkowskich UE, państw trzecich stowarzyszonych z Programem lub państw trzecich niestowarzyszonych z Programem.
Kto może aplikować
- organizacje młodzieżowe,
- instytucje szkolnictwa wyższego,
- organizacje publiczne lub prywatne prowadzące działalność w dziedzinie szkolnictwa wyższego lub młodzieży (kształcenie pozaformalne).
Wnioski muszą zostać złożone przez konsorcjum składające się z co najmniej 4 organizacji.
Działania muszą być realizowane w krajach organizacji uczestniczących, a projekty trwają 3 lata.
Państwa uczestniczące w programie:
- 27 krajów członkowskich UE,
- kraje kandydujące do UE: Turcja, Serbia, Republika Macedonii Północnej,
- kraje EOG: Norwegia, Lichtenstein, Islandia,
- kraje partnerskie (tzw. państwa trzecie niestowarzyszone z Programem).
Formalności aplikacyjne
Wnioski składa się do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury EACEA za pośrednictwem portalu Funding & tenders Opportunities.
Więcej informacji znajduje się w przewodniku po programie Erasmus+ oraz na tej stronie.
Dofinansowanie
W tej akcji stosuje się model finansowania za pomocą kwot ryczałtowych. Jednorazowa kwota ryczałtowa zostanie określona dla każdej dotacji w oparciu o szacunkowy budżet akcji proponowanej przez wnioskodawcę. Kwota ta zostanie ustalona na podstawie szacunkowego budżetu projektu, wyniku oceny i stopy finansowania w wysokości 95%.
Kwota dotacji UE na projekt będzie wynosić maksymalnie 500 000 EUR, przy czym 200 EUR to maksymalna kwota wypłacana organizacji na jednego uczestnika (tj. projekt o wartości 500 000 EUR musiałby objąć co najmniej 2 500 uczestników).
Udzielona dotacja może być niższa niż kwota, o którą wnioskowano