Od unii lubelskiej do Unii Europejskiej
Europe Direct zaprasza uczniów klas VII i VIII z województwa podkarpackiego do udziału w VI edycji Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Od unii lubelskiej do Unii Europejskiej”.
Konkurs ma na celu:
- inspirowanie dzieci i młodzieży do poznawania dziejów Polski na tle historii Europy;
- rozwijanie u uczniów zainteresowania historią Polski i dniem dzisiejszym oraz przyszłością Unii Europejskiej;
- kształtowanie postawy poszanowania dla dziedzictwa historycznego i kulturowego Europy (w tym Polski);
- kształtowanie postawy poszanowania historii, tradycji i kultury własnego regionu;
- umożliwienie uczniom konfrontacji posiadanych wiadomości i umiejętności z rówieśnikami;
- kształtowanie postawy poszanowania symboli narodowych, w tym ojczystych oraz symboli Unii Europejskiej;
- kształtowanie postaw patriotycznych oraz postaw tolerancji, otwartości i poszanowania wobec innych wyznań, religii, narodowości, ras i kultur;
- kształtowanie kompetencji i postaw demokratycznych;
- kształtowanie proeuropejskich postaw i chęci aktywnego uczestnictwa w budowaniu zjednoczonej Europy;
- kreowanie myślenia historycznego: świadomości historycznej tj. wiedzy i wyobrażeń o roli człowieka w dziejach, roli własnego narodu na tle historii ogólnej;
- promowanie uczniów szczególnie zainteresowanych historią znawców dziejów ojczystych, którzy uczą się analizować i krytycznie oceniać przeszłość oraz współczesność;
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji zawartych w różnych źródłach;
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania i weryfikacji informacji w internecie oraz oceny ich wiarygodności;
- rozwijanie umiejętności dostrzegania złożoności związków przyczynowo–skutkowych i kształtowanie wyobraźni;
- wspieranie szkół i nauczycieli w zakresie rozwijania zdolności i talentów dzieci i młodzieży.
Konkurs odbywa się pod hasłem “Otwarci na świat: TOLERANCJA – DEMOKRACJA – Jesteśmy na TAK”.
Kto może aplikować
Uczniowie VII i VIII klas z województwa podkarpackiego.
WYMAGANIA (I ETAP)
1. Historia Polski i Europy w XVI w. – (kl. VII i VIII),
2. Czym dla Ciebie jest tolerancja ? – (kl. VII i VIII),
3. Galicja w dobie autonomii (1867-1918). – (kl. VIII),
4. 20 lat Polski w Unii Europejskiej. – (kl. VII i VIII),
5. Parlament Europejski – rola i uprawnienia – (kl. VII i VIII).
Zadania uczniów:
Klasa VII i VIII
1. Samodzielnie przygotować pracę pisemną (do 2 stron tekstu) stanowiącą odpowiedź na jedno z zamieszczonych pytań:
a) Czym dla Ciebie jest tolerancja ? Czy jesteś tolerancyjny/a?
b) Wyjaśnij, na czym polegał fenomen polskiej tolerancji religijnej w XVI w. Podaj przyczyny i przykłady tolerancji. Dlaczego w XVII w. Rzeczpospolita Obojga Narodów przestała być państwem tolerancyjnym?
c) Na czym powinna polegać tolerancja we współczesnym społeczeństwie / świecie ? Podaj przykłady tolerancji i nietolerancji.
2. Samodzielnie przygotować pracę pisemną* (do 2 stron tekstu) stanowiącą odpowiedź na jedno z pytań dotyczących: 20-lecia Polski w Unii Europejskiej lub Parlamentu Europejskiego.
a) Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat – członkostwa w Unii Europejskiej – zmieniała się Polska/zmieniało się Podkarpacie?**
b) Jaką rolę odgrywa i jakie uprawnienia posiada Parlament Europejski? *np. w formie wywiadu **praca może dotyczyć zmian, które zaszły w miejscowości w której mieszka uczeń/uczennica lub szerzej na Podkarpaciu czy w skali całego kraju
3. Obejrzeć / wysłuchać jeden z zaproponowanych (lub znanych uczniowi) filmów / audycji radiowych i opisać swoje wrażenia: np.: Czego ciekawego się dowiedziałeś/aś? Czy i dlaczego film warto polecić innym?
4. Rozwiązać krzyżówkę (zał. 3a krzyżówka, 3b pytania) dotyczącą państw, które przystąpiły do Unii Europejskiej w 2004 r. oraz Parlamentu Europejskiego.
Klasa VIII (dodatkowe zadanie)
5. Rozwiązać krzyżówkę (zał. 4a krzyżówka, 4b pytania) dotyczącą Galicji w dobie autonomii. Praca pisemna o objętości do 2 stron (czcionka: Times New Roman - 11, interlinia: 1,5) powinna zawierać: temat, następnie w kolejności: imię i nazwisko ucznia oraz nauczyciela-opiekuna i skróconą nazwę szkoły. Praca powinna zawierać: – wstęp / wprowadzenie, – treść główną / rozwinięcie tematu, – zakończenie / podsumowanie
Formalności aplikacyjne
Prace uczniów (w formie elektronicznej) wysyłają nauczyciele na adres: justrzycki@pcen.pl Przysłane prace powinny być podpisane imieniem i nazwiskiem ucznia, nauczyciela - opiekuna oraz adresem, emailem i numerem telefonu szkoły. Prosimy również o przesłanie zgody wizerunkowej. Dla łatwiejszej komunikacji prosimy również o załączenie informacji o e-mailu nauczyciela - opiekuna (nie jest to obowiązkowe). Termin przysyłania prac upływa 26 lutego (poniedziałek) 2024 r.
Dodatkowe informacje
Wszystkie potrzebne informacje wraz z regulaminem, kartą zgłoszeń itp. znajdują się pod podanym linkiem: http://www.europe-direct.rzeszow.pl/konkurs-ue/
Koordynator (os. odpowiedzialna za ofertę)
e-mail: jsowinska@wsiz.edu.pl
tel: 178661102