Unia wciąż zróżnicowana
Kraje Unii w różny sposób interpretują pojęcie „sukcesu w kształceniu wyższym” i stosują odmienne strategie mające ułatwić osiągnięcie tego sukcesu. Tak wynika z publikacji Komisji Europejskiej.
Raport zatytułowany „Dropout and Completion in Higher Education in Europe” wskazuje, że w części krajów za „sukces w kształceniu wyższym” (study success) uznaje się ukończenie studiów i zdobycie tytułu naukowego; podczas gdy w innych bierze się pod uwagę tylko tych studentów, którzy ukończyli naukę w „rozsądnym czasie” (within a reasonable time period).
Jeszcze większe zróżnicowanie dotyczy realizowanych w poszczególnych państwach metod i strategii, mających sprzyjać osiąganiu „sukcesu w kształceniu wyższym”. W 35 państwach autorzy raportu zidentyfikowali 170 tego rodzaju instrumentów. Można je podzielić na trzy grupy: narzędzia finansowe (nagrody i kary dla studentów i instytucji kształcenia), informacyjne (m.in. doradztwo zawodowe) oraz organizacyjne (struktury i procedury związane z organizacją nauki i zapewnianiem jakości).
Z broszury wynika, że kraje, w których bardziej precyzyjnie określono cele w zakresie zapewniania „sukcesu w kształceniu wyższym”, częściej osiągają założone efekty – szczególnie wówczas, gdy realizowane działania mają charakter spójny i konsekwentny.
W rozdziale dotyczącym Polski podkreślono, że w przypadku studentów istnieją bodźce finansowe zachęcające do kończenia studów, jednak dla samych uczelni to, czy młody człowiek kontynuuje studia, czy z nich rezygnuje, nie ma większego znaczenia.
Broszura – w języku angielskim – jest dostępna na stronie Komisji Europejskiej.