News -

Spada prestiż zawodu nauczyciela

Coraz więcej krajów Europy boryka się z brakiem wykwalifikowanych nauczycieli. Autorzy nowej publikacji Komisji Europejskiej analizują, co można zrobić, by do tego zawodu przyciągnąć jak najlepszych ludzi.


W publikacji przeanalizowano czynniki, które sprawiają, że zawód nauczyciela jest uważany za atrakcyjny (lub nie), a także opisano różnego rodzaju działania podejmowane (lub możliwe do podjęcia) w celu przyciągnięcia do szkół jak najlepszych kandydatów i sprawienia, by kariera pedagoga była bardziej atrakcyjna, a statut i prestiż zawodu rósł. Autorzy oceniają również efekty tych rozwiązań i przedstawiają własne propozycje służące poprawie sytuacji.

Broszura poświęcona jest nauczycielom szkół podstawowych i gimnazjów z 28 krajów UE oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Turcji. Opracowano ją na podstawie ankiet wypełnionych przez 80 tys. studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli i dyrektorów szkół, a także w oparciu o wywiady z decydentami i analizę innych badań.

Kluczowe ustalenia analizy brzmią następująco:
- w większości krajów europejskich zawód nauczyciela stracił wiele ze swej atrakcyjności ze względu na spadek prestiżu, pogorszenie się warunków pracy i relatywnie niskie płace;
- tylko kilka krajów wprowadziło specjalne, długoterminowe strategie mające na celu uatrakcyjnienie zawodu nauczyciela w oczach absolwentów. Tylko kilka państw analizuje też efektywność aktualnie prowadzonej polityki w tym zakresie;
- w wielu krajach niedobór nauczycieli wiąże się z wydłużeniem czasu pracy, większą liczbą uczniów przypadających na nauczyciela i wydłużeniem wieku emerytalnego.

Publikacja w wersji PDF (jęz. angielski) dostępna jest na stronie Komisji Europejskiej.

stopka strony