Jak edukować o terroryzmie - przewodnik
Musimy odrobić lekcje z terroryzmu. Poznanie jego korzeni i czynników sprzyjających jego pączkowaniu to pierwszy krok w edukacji nauczycieli, a potem dzieci.
Jak przekonują autorzy publikacji, nie ma jednego zestawu czynników wpływających na rozwój ekstremizmu, dlatego też nie ma jednego pakietu rozwiązań. System edukacyjny każdego kraju musi wypracować rozwiązania w oparciu o kontekst i motel społeczeństwa. Jest jednak kilka ważnych obszarów, którym trzeba się przyjrzeć i o które trzeba się zatroszczyć.
Zdaniem ekspertów, szkoła musi być miejscem, w którym dzieci czują się bezpiecznie, gdzie nauczyciele dbają, by nikt nie czuł się wykluczony, gdzie rozmawia się o poczuciu wartości. Nie chodzi o to, by wszystkie dzieci traktować jedną miarą - ważne, by nauczyciele nauczyli się reagować na różnorodność doświadczeń dzieci mających różne potrzeby na tym samym etapie rozwoju. Różnorodność sama w sobie musi się stać tematem w edukacji, a dzieci powinny żyć w środowisku, w którym rozmawia się na temat różnych punktów widzenia.
Według autorów poradnika, osobną kategorią w edukacji powinno być korzystanie z mediów. UNESCO zaleca praktyczne zajęcia z rozpoznawania wiarygodnych informacji. Nauczyciele powinni mieć zagwarantowane szkolenia wspomagające rozwój osobisty, w tym doskonalenie umiejętności miękkich, które pomągą im w komunikowaniu nowych treści dzieciom.
Cały przewodnik do pobrania na stronie UNESCO.