Hype na informowanie

Krakowskie stowarzyszenie Europe4Youth tworzy Małopolski Portal Młodzieżowy, pierwszy w Polsce regionalny portal dla młodzieży. Czy stanie się on inspiracją dla innych regionów do tworzenia własnych regionalnych portali młodzieżowych?


Nowość na krajowej scenie informacji młodzieżowej. W Krakowie powstaje Małopolski Portal Młodzieżowy, pierwszy w Polsce regionalny portal dla młodzieży (MPM). Inicjatorem jest prężnie działające krakowskie Stowarzyszenie Europe4Youth, przy którym - nie mniej prężnie - działa regionalny punkt Eurodesk Polska. Projekt portalu spełnia wszystkie najważniejsze kryteria dobrej witryny młodzieżowej. Po pierwsze: strona będzie powiązana z najpopularniejszymi mediami społecznościowymi i serwisem Spotify (- Jest hype na słuchanie podcastów -  uświadamia mnie Barbara Moś, dyrektorka Europe4Youth). Po drugie: na portalu ma znajdować się wszystko to, co młodzież ogląda, słucha i czyta - podcasty, zdjęcia, kursy e-learningowe, porady, informacje o lokalnych inicjatywach, ofertach dla młodzieży, grantach i warsztatach, które za pośrednictwem portalu będzie można zamówić. I po trzecie: treści na portal będą tworzyć młodzi („żeby dorośli nie musieli się wysilać, by brzmieć jak młodzież” - tłumaczy Barbara Moś). 25 korespondentów MPM pracować będzie pod okiem ekspertów – dziennikarzy, polonistów specjalistów od PR. Wcześniej przejdą szkolenia, m.in. z dziennikarstwa obywatelskiego i mediów społecznościowych.

Z własnego doświadczenia wiem, że powstanie takiej redakcji dziennikarzy młodzieżowych jest wartością samą w sobie. Krajowe Biuro Eurodesk Polska też kiedyś taką stworzyło z myślą o Europejskim Portalu Młodzieżowym. Młodzi z całej Polski napisali dziesiątki artykułów. Jedna z korespondentek jest teraz reporterką największej polskiej gazety.

Inicjatywie „Europe4Youth” tym głośniej należy przyklasnąć, że jej pomysłodawcy zadbali o to, by nie spotkał jej los wielu wartościowych pomysłów finansowanych z projektów – odejście w niebyt z powodu braku ciągłości w finansowaniu. Małopolski portal, owszem, jest finansowany z projektu, ale w przyszłości ma je zapewnić Urząd Marszałkowski. Tymczasem, jak zdradza Barbara Moś: - Młodzi właśnie przygotowują się do zmasowanej produkcji treści”. Efekty już wkrótce na: mlodziez.malopolska.pl.

Podobne portale - krajowe i regionalne - działają w blisko połowie państw europejskich. Różnią się profilem, zasięgiem, czy tematyką, łączy je cel: informowanie i zachęcanie młodzieży do aktywności oraz sposób finansowania: wszystkie są utrzymywane ze środków publicznych! Najwięcej jest we Francji - dwa ogólnokrajowe (krajowy i o mobilności) i kilkadziesiąt regionalnych (po jednym w każdym regionie) i Hiszpanii (krajowy i w każdym regionie). Duża popularnością cieszą się portale w Finlandii, Irlandii, Austrii, Portugalii, Szkocji, na Litwie czy na Malcie.   

PS: W jednym z moich poprzednich felietonów z entuzjazmem pisałem o mini-grantach na lokalne inicjatywy młodzieżowe. Pretekstem był realizowany w woj. świętokrzyskim konkurs „Mania działania”. Dziś – z niemniejszym entuzjazmem – śpieszę poinformować, że podobne konkursy zawitały także do innych województw. W Małopolskiem „hajsy” rozdaje – któżby inny - Stowarzyszenie  Europe4Youth - (czy ja wspominałem, że ta organizacja jest w sieci Eurodesk Polska?), w Lublinie – Sempre a Frente (też w Eurodesku), a w Łódzkiem - Centrum OPUS (poza Eurodeskiem). I tak sobie myślę… skoro moda na minigranty tak się rozpowszechniła, to może podobnie będzie z regionalnymi portalami dla młodzieży? Hype na portale młodzieżowe?

Wawrzyniec Pater
Koordynator sieci Eurodesk Polska

#portal    #młodzież    #Europe4Youth    #dziennikarstwo

stopka strony