Eurydice: zmiany w edukacji wciąż niezbędne
Wciąż zbyt mało państw wykorzystuje informacje zebrane na temat szkolnictwa wyższego do poprawy jakości uczelni oraz możliwości, jakie oferują one studentom.
W publikacji zatytułowanej „Modernizacja szkolnictwa wyższego w Europie: dostęp, zatrzymywanie i szanse zatrudnienia” przeanalizowano, co rządy państw oraz instytucje szkolnictwa wyższego robią, by poszerzyć dostęp do edukacji, zwiększyć liczbę osób kończących studia (tzw. zatrzymywanie) oraz skuteczniej pomagać młodym we wchodzeniu na rynek pracy (szanse zatrudnienia).
Z raportu wynika m.in., że:
- chociaż w wielu krajach zbiera się informacje na temat liczebności i charakterystyki grupy studentów, analizy danych często nie odnoszą się do konkretnych celów (takich jak np. zapewnienie uczniom w najtrudniejszej sytuacji dostępu do szkolnictwa wyższego), a wiele krajów nie dysponuje wiedzą na temat stopnia zróżnicowania populacji studentów;
- bardzo niewiele krajów (Belgia (Flandria), Irlandia, Francja, Litwa, Malta, Polska, Finlandia oraz Zjednoczone Królestwo (Szkocja)) wyznaczyło cele służące poprawie dostępu do wyższego wykształcenia dla osób z grup reprezentowanych w niewystarczającym stopniu, np. z rodzin o niskich dochodach;
- około połowy europejskich systemów szkolnictwa wyższego dysponuje programami pomostowymi dla studentów niepodejmujących studiów wyższych bezpośrednio po ukończeniu szkoły średniej (m.in. Niemcy, Francja, Polska, Zjednoczone Królestwo) oraz systemami transferu osiągnięć w kształceniu wyższym uznającymi wartość uzyskanego wcześniejszej wykształcenia.
W ankiecie wzięło udział 30 państw – m.in. wszystkie kraje UE z wyjątkiem Luksemburga i Holandii, a także Islandia, Liechtenstein, Czarnogóra, Norwegia i Turcja.
Pełna treść raportu dostępna jest w języku angielskim.
Więcej informacji na stronie Komisji Europejskiej.