Eurodesk i informacja rówieśnicza
O edukacji rówieśniczej słyszał chyba każdy, kto się edukacją interesuje. W informacji młodzieżowej funkcjonuje podobny mechanizm. Docieranie do młodych za pośrednictwem młodych to metoda sprawdzona, efektywna i zalecana przez ekspertów. Krajowe Biuro Eurodesk Polska też ją stosuje.
Ten, kto przekazuje informację jest tak samo ważny, jak sama informacja – to jedna z podstawowych zasad efektywnego komunikowania, lobbingu czy marketingu. Dlatego dentyści reklamują pasty do zębów, modelki perfumy, gospodynie domowe proszki do prania, a dzieci – zabawki. Są wiarygodni i przekonujący.
Z informacją dla młodzieży jest podobnie. Znacznie bardziej godny zaufania jest dla młodych ludzi wolontariusz opowiadający o swoich przeżyciach, anorektyczka przestrzegająca przed nadmiernym odchudzaniem czy rówieśnik opowiadający o swoim uzależnieniu od gier, niż nawet najlepsi nauczyciele, konsultanci Eurodesku czy doradcy punktów informacji młodzieżowej. Mogą nawet wiedzieć więcej, wiarygodni zawsze będą mniej.
Nic dziwnego, że informacja rówieśnicza to jeden z fundamentów informacji młodzieżowej. Europejska Karta Informacji Młodzieżowej, opracowana przez Europejską Agencję Informacji i Doradztwa dla Młodzieży (ERYICA) wprost zaleca, by młodzi ludzie byli angażowani w rożne działania informacji młodzieżowej. Młodzież może i powinna identyfikować potrzeby informacyjne, przygotowywać i rozpowszechniać informacji, zarządzać projektami i analizować usługi informacyjne. W informacji młodzieżowej młodzież jest nie tylko odbiorcą - także pośrednikiem i nadawcą.
W swoich działaniach metodę informacji rówieśniczej stosuje również Eurodesk Polska, choć ze względu na specyficzny obszar naszego działania – informację europejską związaną głównie z mobilnością i funduszami – nasze możliwości są ograniczone. Zapraszamy młodych ludzi – studentów, stażystów, czy wolontariuszy – do podzielenia się swoimi doświadczeniami w czasie prowadzonych przez konsultantów Eurodesk Polska eurolekcji, jakiś czas temu prosiliśmy młodych ludzi, aby za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety pomogli nam w zidentyfikowaniu potrzeb informacyjnych młodzieży.
Teraz stworzyliśmy grupę młodych, która będzie informować młodych. Ta grupa to 25 korespondentów Europejskiego Portalu Młodzieżowego. Mają od 15 do 29 lat, uczą się, studiują, pracują. Większość to humaniści – studenci dziennikarstwa, filologii i prawa. Za pośrednictwem portalu będą „rozpowszechniać informacje”, pisząc artykuły dla swoich rówieśników.
Wkrótce się przekonamy, czy zasada informacji rówieśniczej w formule „młodzi piszą dla młodych” się sprawdzi. Jej pierwsze efekty już można oceniać. Wszystkie artykuły korespondentów młodzieżowych EPM publikowane są w polskiej sekcji Europejskiego Portalu Młodzieżowego.
Wawrzyniec Pater
Koordynator Eurodesk Polska