Dzieci specjalnej beztroski
Według najnowszego raportu opublikowanego przez Komisję Europejską, mimo zapewnień o walce z wykluczeniem społecznym w dziedzinie edukacji, państwa członkowskie wciąż niewłaściwie traktują dzieci ze specjalnymi potrzebami oraz niepełnosprawnych dorosłych.
Z raportu wynika, że wiele dzieci ze specjalnymi potrzebami umieszczanych jest w wydzielonych placówkach, a te, które trafiają do powszechnego systemu często nie otrzymują właściwego wsparcia. Autorzy publikacji wzywają państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz budowy systemów edukacyjnych wolnych od problemu wykluczenia społecznego oraz do usuwania napotykanych przez niektóre grupy społeczne barier, utrudniających dostęp do edukacji i szkoleń oraz zatrudnienia.
W Unii Europejskiej specjalne potrzeby edukacyjne ma 15 milionów dzieci, a ok. 45 milionów osób w wieku produkcyjnym jest niepełnosprawnych.
Raport Education and Disability/Special Needs - policies and practices in education, training and employment for students with disabilities and special educational needs in the EU opracowała dla Komisji Europejskiej niezależna sieć ekspertów zajmujących się naukami społecznymi w zakresie kształcenia i szkolenia (NESSE).